Seglingen från Menton till Bovallstrand blev en dag försenad p g a hårda vindar. Dels i Medelhavet där vi var inblåsta i Port Cogolin och i Hyeres där vi sökte nödhamn efter att ha fått mer än 20 m/s över oss nästan rakt i stäven på väg mot kanalmynningen, dels på Helgoland där vi valde att gå Kielkanalen i s f den blåsiga västsidan av Danmark som var planerat och den kortaste vägen. Väl framme i Kiel efter en blöt och blåsig resa fick vi vänta ut en kuling ett dygn innan sista etappen kunde börja.
Väl framme i Calais där vi skulle slussa ut i havet hade slussen gått sönder och kunde inte öppnas de närmaste veckorna. Den hade troligen släppt ut vatten ur kanalen, vi kunde se att nivån var lägre än normalt och vi hade grundkänning flera gånger. Vi såg också en pråm som fastnat mitt i kanalen och vi kunde med liten marginal komma förbi och fortsätta tillbaka för att istället gå till Donkerque.
En hästskoboj och en Vindex blåste i sjön på Medelhavet, en gasvire gick av i kanalen, kylvattenintaget i botten på en av båtarna sattes igen av gräs, soppatorsk med bogsering fram till Helgoland, lätt grundstötning utanför Samsö i Danmark är andra oplanerade händelser under resan.
Totalt har vi gjort 1536 NM, 212 slussar och 369 motortimmar.
Som jag skrivit och sagt tidigare har besättningarna fungerat mycket bra och tack vare den kompetens och erfarenhet som fanns ombord på de två båtarna så har allt fungerat bra och de oplanerade händelserna har kunnat hanteras på ett bra sätt.
Det tycks som det dåliga vädret vi har haft större delen av resan har följ med till Sverige, det regnar och är kallt! Fördelen med det är att det kan nästan bara bli bättre!!
lördag 23 juni 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar